14 mars 2010

Hur man än vänder sig...

Wal -Mart är en affärskedja som är mycket populär bland vanliga låg-och medelinkomsttagare i USA. De säljer allt från mat till leksaker, till kläder, till medicin, till trädgårdsväxter.
Facket hatar Wal-Mart därför att deras arbetsstyrka inte är fackansluten.
De människor som är anställda där är av den uppfattningen att de arbetar för affärskedjan och inte för facket!

Det är naturligtvis oacceptabelt att ett företag är framgångsrikt under sådana förhållanden.

Eftersom Wal-Mart är en klar ledare bland lågprisbutiker är de också avskydda av andra företag som tvingas konkurrera, antingen genom bättre service, lägre priser eller bättre varor. Dessa företag gör sitt bästa för att baktala och sabotera Wal-Mart och bland det senaste är att framställa dem som rasister. Det brukar man alltid vinna poäng på.


Walmart gör kunderna upprörda eftersom de sänkt priset på en svart Barbie-docka till nästan hälften av vad man begär för dockans vita motsvarighet.
Ett foto som först publicerats på humor-sidan "FunnyJunk.com" och senare på latino-sidan "Guanabee.com" visar lådor med Mattels Ballerina Barbie och Ballerina Teresa dockor som hänger sida vid sida i en butik. Teresa-dockorna, som har brun hud och mörkt hår, är nedsatta till 3 dollar medan de andra dockorna säljs för sitt ursprungliga pris 5.93 dollar. Dockorna är identiska, bortsett från deras färg.

Wal-Mart förklarar att de mörkare dockorna inte sålde,så bra så man sänkte priset för att ge plats för andra varor. Naturligtvis förkastar "De Som Ständigt Letar Efter Rasism" den förklaringen.

Kritiker säger att Wal-Mart borde ha varit mer känslig i sitt val av prissättning .....
---------
Nej, de har varit smartare om de förklarade att de anpassade sin prissättning för att kompensera för inkomstskillnader och göra leksaker mer tillgänglig för flickor från låginkomsthem. Tittar man på statistik finner man att arbetslösheten bland vita är 9,7 % och bland svarta 16,2%.

Jag kan slå vad om, att om Wal-Mart sänkt priset på vita dockor skulle den kaukasiska kundkretsen inte brytt sig ett dugg, men samma människor som nu klagar skulle ha ropat "förbannade rasister" över att Wal-Mart diskriminerade mot minoriteten genom att sätta ett högre pris på svarta Barbies.

3 Kommentarer:

Sivan sa...

Facket i Sverige är sossarnas förlängda arm, för att pressa företagare.

LP sa...

Det är så dumt att man blir helt mållös!

Det värsta är att idiottilltag som detta gör att man helt enkelt inte orkar bry sig då verklig diskriminering sker. USA:s svarta verkar vara förebild för Sveriges muslimer i vissa avseenden, inte minst då det gäller offermentalitet.
Det finns dock en historisk skillnad: Muslimerna har flyttat till Sverige på eget bevåg och från dag ett tagits om hand på allehanda sätt, medan de svartas förfäder (observervera - förfäder) i USA tvingades dit som slavarbetare.

För övrigt är det ju tillgång och efterfrågan som styr. Man måste rea ut varor som säljer dåligt och inte tusan kan man göra politiska överväganden när man sänker priset på hyllvärmare.

Ann-Marie sa...

Man ska väl bara vara glad om man gör ett fynd! Måste allting alltid handla om ras, hudfärg etc.?! Man tycker det kvittar men vissa har svårt att komma över sin egen hudfärg.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.