Business Week har just rapporterat att GM sålt mer än 2 miljoner bilar i Kina för andra året i rad - 2.35 miljoner i år - och att man nu säljer fler bilar i Kina än i USA.
Försäljningen av Cadillacs i Kina har ökat svindlande 73 procent, försäljningen av Buick har gått upp 24 procent och försäljningen av Chevrolet har ökat 18 procent.
Enligt uppgift gör sig GM också redo att lansera en $ 4,000 lågprisbil i Kina och företagets talesmän säger att GM:s kortsiktiga mål är att "lägga 75 procent av sin försäljning" utanför USA.
Med hjälp av våra skattepengar!
Kina och Indien är framtiden, vi är det förflutna. GM flyttar dit pengarna finns, och det är inte USA.
I Kina är det som år 1960.
Regeringen där uppmuntrar företagsamhet med glädje i stället för att strypa den, vilket är fallet i USA. Deras biltillverkare är i stort fria att bygga vilka sorts bilar de vill, så som biltillverkare en gång var fria att göra här - men inte längre är.
I Kina är det inte lag på säkerhetsbälte och du kan lagligt cykla utan hjälm.
Den sorgliga sanningen är att det kommunistiska Kina är en friare plats i många avseenden än USA - både för privatpersoner och för företag. Det är anledningen till att den kinesiska medelklassen växer, samtidigt som vår medelklass krymper - och varför Kina bokstavligen rullar i kontanter, med en exportberoende ekonomi, medan vi inte bara är panka utan också står i massiv skuld och importerar nästan allt, utom Internet-pornografi och professionell idrott.
Gruppen amerikanska skattebetalare minskar men tvingas hosta upp det kapital som GM använder i sina företag i Kina och Indien- och vad får vi utom räkningen?
GM vet att USA är en döende marknad för nya bilar - främst eftersom amerikanerna inte längre är i stånd att köpa dem. Och de kan inte längre köpa dem eftersom de har blivit så dyra (en medelstora Toyota Camry eller Chevy Malibu kostar runt $ 25.000). De har blivit så dyra pga. den oändliga radda av nya förordningar utfärdande av Department of Transportation och Environmental Protection Agency i Washington. Det är också väldigt kostsamt att tillverka något i detta land. Därför är därför som nästan ingenting längre görs här.
GM vet att det inte finns någon framtid i USA, och det är därför som de nu vandrar till grönare betesmarker, som Kina, där de förväntar sig att 75 procent av deras verksamhet kommer att befinna sig om bara några år.
GM säljer många fler Buick i Kina än i USA. I själva verket är Buick det mest populära bilmärket i Kina.
Amerikanen kommer inte att kunna köpa en ny bil för 4000 dollar. Det är billigare än vad regeringen gav ut i bidrag i sitt Cash-for-Clunker-program, när de tvingade befolkningen att betala för andra människors nya bilar.
4000-dollar-bilen skulle representera ärligt, produktivt arbete, fri handel - en vara som produceras för en marknad som fritt samtycker till att köpa den. Folk skulle få ett enkelt, billigt transportmedel- någonting som till stor del har försvunnit från nybils-marknaden - och som vi desperat behöver just nu.
GM skulle tjäna pengar. Folk skulle spara pengar. Kapital skulle byggas upp här i stället för att exporteras till Kina.
Den kinesiska kolossen fortsätter att växa så länge som kineserna inte följer USA:s exempel.
Eric Peters
22 oktober 2011
Made in China
Upplagd av
Berit
kl.
lördag, oktober 22, 2011
Etiketter: Berit
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 Kommentarer:
Jag undrar vad den kristna högern i USA har för en förklaring på detta ?????
//// SS
Mycket tyder på att Kina kan bli nästa krisland. De har en husbubbla som är mycket värre den som USA hade för några år sedan. Det finns miljoner kvadratmeter outhyrda kontorsytor. Mycket av deras fantastiska BNP beror på inhemsk produktion, etc.
Ni kommer väl ihåg vad som hände med det "Japanska undret" för sisådär 25 år sedan.
Nu är allt detta i och för sig inget som hjälper USA att komma på fötter igen. Kan verkligen rekommendera killen som skriver nedanstående för hans intressanta analyser (i egenskap av nationalekonom).
http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/7769
Glöm inte att de ska tillverka lyx-elbilar, till Hollywood-liberalerna, i Finland på de amerikanska skattebetalarnas bekostnad. Anledningen sägs vara att anläggningen i Delaware inte håller måttet!
Something really stinks here with US ambassador Bruce Oreck, the Obama administration and the green industry of Finland.
http://tundratabloids.com/2011/10/more-on-the-obama-fixation-with-finland-in-green-technology.html
Skicka en kommentar
Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.