Nedan är en annons på Ebay för en:
1965 MercedesBenz 230 SL elektrisk bil, vit med mörkblå interiör, hard-top och cab, 4-växlad transmission, motorn är en ADC 9,1 tum, FB1-4001, bilen har 19, 6 volt PBV förseglat batterisystem, spänningen är 114 och den här bilen kan laddas från alla 110 uttag och har en räckvidd av 60 miles (100 km.) den är mycket pålitlig, går bra , batterierna har lång livslängd och toppfarten är 100 km/timme, den var designad av den som skapade GM:s el-bilar i början av 90-talet.Så här ser den ut.
Den ordinarie vikten för den ursprungliga 230 SL var 2750 lbs. Efter ombyggnad väger bilen nu runt 2 ton. (3965+lbs)

Var och en av dessa golfbilsbatterier kostar+ - 185 dollar och väger 85 lbs. Bilen är utrustad med 19 stycken och de består mestadels av bly och svavelsyra. Båda dessa ämnen är mycket giftiga och kräver energi-intensiva gruv-och-tillverkningsprocesser. En sådan uppsättning batterier med normal skötsel kommer att ha en livslängd av 7 år eller mindre.
De som är vana vid amerikanska registreringsskyltar kan konstatera att denna klassiska bil har plåtar från New York - ZERO-CO2 - och bjuds ut till försäljning i Malibu, Kalifornien. Det är ungefär 3000 miles mellan dessa två platser. I det osannolika fall att någon körde bilen från NY till Kalifornien, skulle resan ha tagit omkring 50 dagar. Batterierna måste laddas efter 60 miles och maxhastigheten är 60 miles/timme - tiden för laddning +- 16 timmar.
Låt oss bortse ifrån att batterierna kräver ett 120V el-uttag under 16 timmar och att denna el. kommer från gräsliga kol eller naturgas-kraftverk som spyr ut skadliga föroreningar i atmosfären. Låt oss anta att denna hypotetiska resa görs av högst två personer i en bil, vars bagageutrymme nu är fullproppat med batterier. Batterier som har en effektiv energiåtervinning av runt 20%.
Jag överlämna till dig som läser detta att dra dina egna slutsatser om den miljöpåverkan som denna kinetiska skulptur har och under tiden kommer auktionstiden på e-bay att vara till ända.
3 Kommentarer:
El biler bliver aldrig fremtiden.
Hvorfor satser man ikke i stedet på brint, det fremstilles også ved hjælp af elektricitet.
falkeøje
Prototyper av "fuel cell-bilar" är under utveckling och vi kan se ett genombrott under de närmaste 5-10 åren, säger en av mina goda vänner som tillverkar bilar. Det största problemet är tillverkning av rent väte och att transportera det till depåer (pipe lines och pumpstationer)
Direkt metanolbränslecellen DMFC är redan inne i gaffeltruckarnas värld och laddar sådana under gång isf från två hål i vägg under stillastående (kolla på Oorja Protonics). Bara en tidsfråga till de kommer i små batteri-elbilar t ex Fiat 500e som "range extenders" och då förlänger körsträckan från typiskt 80 till 400 km.
Håller med om att en ren väteekonomi är hopplöst svår att hantera. Bästa vätebärare är metanol. 1 liter metanol innehåller mer väte än 1 liter flytande väte vid -253 *C! (Metanol är vätska mellan -97 och +65 *C)
Skicka en kommentar
Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.