02 december 2013

Jag har sett framtiden och flydde från den

              

Av Oleg från The People's Cube 

 När jag först flyttade från det forna Sovjetunionen till Amerika kändes det som jag gjort en resa i tiden - från ett stagnerat, depraverat förflutet in i en avlägsen dynamisk framtid.

Det fanns ett överflöd av allmänt tillgängliga futuristiska prylar, maskiner och apparater som gjorde vardagen enklare och roligare.  Mindre självklart, men lika spännande var medias öppenhet: Jag behövde inte längre läsa mellan raderna för att veta vad som verkligen hände.

Viktigast av allt, det fanns ärlighet, värdighet och respekt i relationer mellan människor.

  I dag jag känner mig som en tidsresenär igen.  Men den här gången är det det produktiva, ärliga och självständiga Amerika som försvinner i det förflutna, eftersom vi snabbt närmar oss en alltför välbekant framtid.

Det är framtiden för jämlik fattigdom,  enpartistyre,  mediafjäskande,  regeringens plundring, byråkratisk korruption,  riggade val, hemlig motståndslitteratur, halv-viskade skämt och den nödvändiga vanan att snegla över axeln.

Det var trevligt att bo i Amerika innan man ändrade kursen och följde Obamas riktning "Framåt", som enligt min kompass pekar bakåt.

 Helt plötsligt spelar jag rollen av en kamrat från framtiden som hjälper mina nya landsmän att navigera gungfly framför oss.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.